Karbantartás kisokos
Az alábbi karbantartás kisokos azért született meg, hogy az autós világban kevésbé jártas emberek is ízelítőt kapjanak azokból a kötelező javítási munkálatokból melyek várhatóan elő fognak fordulni ha használt autót vesznek. Nem győzöm hangsúlyozni ügyfeleimnek, hogy mennyire fontos a megelőző\időszakos karbantartás, ezzel ugyanis hosszú évekkel és bizonyos esetekben sok százezer kilóméterrel meg tudjuk növelni autónk életét.
Sajnos a gyártók és a felhasználók érdekei ellentétesek. Nekünk az a fontos, hogy évekig, sőt évtizedekig ne legyen nagyobb problémánk az autónkkal. A gyártóknak pedig, hogy 3-5 évente vegyünk újat járművet. Mindenféle ellenérzés nélkül mondhatom, hogy a gyártói előírások nem feltétlenül szolgálják azt, hogy egy autó elérje a 20 éves kort, sőt. Ezért minden kötelező szervizt érdemes előre hozni (10.000 km-ként olajcsere, motor revízió 100.000 km-nél és onnantól 50.000-ként, de ezek használattól is függenek, plusz az autó típusától). Ha megfogadnak egy tanácsot és szeretik az autóikat, vigyék olyan szerelőhöz aki az adott márkára, vagy típusra szakosodik. Készítettem egy táblázatot saját tapasztalatokból és különböző szervizek leírásait figyelembe véve, hogy egy adott alkatrész, mennyit bír átlagosan. Ebből jól látszik, hogy milyen valós futásteljesítménynél milyen karbantartások várhatóak (ez típusonként, üzemanyag forrásonként eltérő lehet).
Későbbiekben készítek majd videókat meg blog bejegyzéseket is különböző hibákról, munkákról. Várható hibák táblázata, javítási árakat direkt nem írtam, mert nagyban eltér a különböző márkáknál, sőt valaki megelégszik egy bontott vagy utángyártott alkatrésszel másnak meg csak a gyári alkatrész mehet az autójában.
Tájékoztató jellegű csere intervallumok (átlagosan), személyautókra vonatkoztatva, rendeltetésszerű használatot feltételezve, főleg a gyakoribb forgó, kopó vagy öregedő alkatrészeket kiemelve.
Fékbetétek | ~40-80e km | függ: súly, sebesség, vezetési stílustól |
elektromos autónál | ~120-200e km | fékezésnél az elektromotor generátor üzemmódba kapcsol és az végzi a lassítást, ha nagyot fékezünk a rendes fék működik |
Féktárcsa | ~25-120e km | átlagban 60-80e km (elsők mindig gyorsabban) |
elektromos autónál | ~150-250e km | |
Gumi | használat függő, max 10 év átlagban 30-60e km | |
Olajcsere+szűrők | ~10ekm vagy 2 év | |
Klímahűtő | ~8-12 év | ezek vannak rögtön a lökhárítók után, elég sokszor megsérülnek |
Lambdaszonda | ~150e km | |
EGR | ~50-160e km | gyakran segít a tisztítás, ha időben észreveszik |
Turbó | ~100-500e km | mint sok minden más karbantartással ez is sokat bír |
Lengéscsillapító | útviszony függő de kb. 15 év | |
Lengőkar, gömbfej, stabpálca | útviszony és kor függő, 5-8 év | |
Kerékagycsapágy | kor, útviszony függő(jobb oldali hamarabb szokott tönkremenni a sok rosszul elhelyezett csatorna fedél miatt), ~150e km | |
Ablaktörlő gumi | 2-3év | |
Vezérlés | ||
szíj | 60-150e km | típustól függ, tobább nem érdemes húzni |
lánc | ~60-300e km | hideg indításnál érdemes meghallgatni, hogy csörög e pár másodpercig amíg a feszítő rá segít |
Vízpumpa | ~100-200e km | csöpögésnél, lötyögésnél azonnal csere |
Vízhűtő | ~8-15 év | |
Izzók | ~3-5 év | jobb márkák tovább bírják |
Katalizátor | ~120-200e km | sok városi használatnál hamarabb |
Indító akksi | ~2-5 év | |
Elektromos autóknál nagy akksi | ~8-15 év | inkább kor és odafigyelés függő(vagy van e hűtése fűtése, milyen a felügyeleti rendszere BMS), mint a km |
Váltó olaj | ~60e km | |
Elektronika | ~10+ év | hozzá nem értéssel azonnal tönkre lehet tenni |
Kipufogó | ~8-15 év | |
Fékolaj | ~2-3 év | |
Kabrió tető | 15-20 év | évenkénti impregnálással, megfelelő hőmérsékleten tartással és minuszokban csak melegítés után használni, mechanika kenése |
Rozsda megelőzés | 5 évente alvázvédőzés, kerékjárati ívek és környékének védelme a köfelverődéstől(sárfogókkal), garázsban parkolás | |
Kuplung | ~50-300e km | városi, emelkedős használat az ellensége |
Féltengely | ~100-300e km | |
Motor | ~200-800e km | ami kopik elsősorban: gyűrűk(olaj evés), szelepek(csattogás), csapágyak(kenés hiányában, be is állhat a motor) |
Váltó | ~300-600e km | fogaskerék(kidobálja a sebességet), csapágy(búg) |
Automata váltó | ~100-400e km | olajcserék hiánya sokat ront a helyzeten |
Gyertya | ~60-100e km | |
Trafó | ~100-200e km | |
Dieseleknél | ||
részecskeszűrő | ~150-300e km | városi használat drasztikusan csökkenti |
nagynyomású pumpa | ~200-400e km | rossz minőségú üzemanyagot nem szereti |
porlasztók | ~150-300e km | szintén az üzemanyagra érzékenyek, érdemes gyakran cserélni a gázolaj szűrőt |
kettőstömegű lendkerék | ~50-300e km |
Hitelügyintézés
Több hitelintézettel állunk kapcsolatban, hogy ki tudjuk választani, az Önnek megfelelő ajánlatot. Lízing és hitel konstrukciók közül is van lehetősége választani.
Amit érdemes magával hoznia:
Magánszemély esetén:
- – Az autó forgalmi engedélye + törzskönyve (amennyiben nem tőlünk vásárolt autót hitelezne)
- – SZEMÉLYI IGAZOLVÁNY
- – LAKCÍMKÁRTYA
- – JOGOSÍTVÁNY (a vásárolni kívánt gépjármű kategóriájának megfelelő)
- – ADÓKÁRTYA
- – KÉT UTOLSÓ HAVI BANKSZÁMLAKIVONAT, amire a bér utalással érkezik vagy MUNKÁLTATÓI IGAZOLÁS
Társas vállalkozás esetén:
- – ALÁÍRÁSI CIMPÉLDÁNY
- – FRISS CÉGKIVONAT
- – EGYSZERŰSITETT ÉVES BESZÁMOLÓ (legutóbbi teljes évről, minden oldal cégszerűen aláírva)
- – FŐKÖNYVI KIVONAT AZ AKTUÁLIS ÉVRŐL
Nyugdíjas esetén:
- – A személyes okmányok mellett, nyugdíjas igazolvány és nyugdíj szelvény vagy utolsó kéthavi bankszámla kivonat az utalt nyugdíjról.
Egyéni vállalkozó esetén:
- – A személyes okmányok mellett
- – nyilvántartásba vételi okmány mind a két oldala
- – NAV jövedelemigazolás
Őstermelő esetén:
- – személyes okmányok mellett
- – őstermelő igazolvány mind a két oldala
- – őstermelői betétlap (mint jövedelemigazolás)
Biztosítás
Alkuszon keresztül, szinte valamennyi piaci résztvevő ajánlatát tudjuk Önnek prezentálni. Bízza ránk a papírmunkát!
Garancia
Kettő nagyobb szolgáltatóval vagyunk kapcsolatban, hogy Ön még nagyobb kényelemben érezhesse magát.


Átírás/Ügyintézés
Egy-két munkanapos határidőn belül tudjuk levenni az Ön válláról ezt a terhet, kötelező eredetiség vizsgálatot, biztosítás kötést és okmányirodai ügyintézést is vállalunk, akár külön-külön is.